« Home | Nabil Majdi Menulis » | Nabil Majdi Menulis » | Zaiman Mansor Menulis » | Pengumuman » | Selamat Hari Raya 1427H » | Kenaikan Harga Minyak : Bebanan Untuk Rakyat » | Akhbar Tempatan siar karikatur Hina Nabi: Jijik da... » | Umat Islam Harus Bertindak Bukan Sekadar Beretorik... » | Majlis Makan Malam » | Seminar Dakwah & Kerjaya »

Nabil Majdi Menulis

Syed Qutb: Mati Syahid atau Mati Bulghah

Dalam perjalanan pulang ke rumah dari tempat kerja saya amat terkejut mendapat sms dari seorang adik pkpim bertanyakan samada Syed Qutb mati syahid atau mati bulghah. Lebih menggerunkan ialah tuduhan yang mengatakan bahawa aqidah Syed Qutb tentang sifat-sifat Allah adalah menyeleweng dan para ulamak salaf secara ijmak mencelanya.

Adik ini kemudian menyatakan bahawa persoalan ini sebenarnya timbul dari kenyataan seorang rakannya menerusi sms. Meneliti daripada kenyataan sms tersebut, amat jelas mereka yang mengatakan sedemikian adalah seseorang yang tidak arif tentang sejarah, tidak membaca dan tidak mengerti hukum.

Pertamanya perlu dimengerti apakah itu mati syahid dan apa itu bulghah. Mati syahid ialah mati menegakkan kalimah Allah manakala Bulghah pula ialah pemberontakan terhadap pemerintah. Menurut Islam para pemberontak wajar dihukum bunuh.
Namun demikian perlu difahami apakah maksud pemberontakan? Adakah menasihati pemerintah agar tunduk kepada hukum Islam tergolong daripada pemberontakan? Bukankah ada hadis berbunyi:

“Demi jiwaku yang berada di dalam kekuasaanNya,hendaklah kamu menyuruh berbuat baik dan melarang berbuat jahat, dan menegah orang yang zalim, ataupun Allah akan menurunkan azabNya keatas kamu”

Saya cuba menyemak taraf hadis ini namun saya tidak dapat namun demikian saya menjumpai 2 hadis yang mempunyai lafaz yang berbeza tetapi maksud yang sama. Salah satu hadis tersebut diriwayatkan oleh Imam Ahmad. Akan tetapi ini teidaklah bermaksud bahawa Islam memberikan kebebasan kepada orang yang zalim. Bahkan seluruh ulamak bersepakat bahawa pemimpin yang zalim perlu dinasihati.

Sesungguhnya, Islam tidak pernah membezakan status manusia berdasarkan darjat kedudukannya. Sekiranya kita bersetuju bahawa yang lemah perlu didakwah maka kita patut bersetuju bahawa yang kuat juga patut didakwah. Sekiranya kita bersetuju bahawa rakyat perlu didakwah maka pemerintah juga perlu didakwah. Mengapa perlu kita wujudkan “double standard” sehingga mereka yang menyatakan perkara yang hak dihadapan para pemerintah dianggap pemberontak.

Apatah lagi pemerintah itu sememangnya terkenal sebagai orang yang melampaui batas. Dalam peristiwa Syed Qutb, beliau terpaksa berhadapan dengan pemerintah pada masa itu iaitu Jamal Abd Nasir yang terkenal dengan pemerintahan kuku besi. Dia telah memenjarakan berpuluh ribu anggota Ikhwanul Muslimin.

Syed Qutb tidak pernah mengangkat senjata sehingga beliau begitu digeruni oleh Jamal Abd Nasir. Beliau sekadar menulis buku-buku tentang tasawur Islam yang sebenar. Antara buku yang menyebabkan beliau ditangkap ialah buku “Maa’lim fi Toriq”. Bacalah buku ini anda akan mendapati bahawa apa yang ingin disampaikan oleh Syed Qutb bukanlah cercaan kepada kerajaan sebaliknya hanya menyeru kepada seluruh umat Islam untuk kembali kepada cara hidup Islam yang sebenar.

Buku beliau berkenaan tasawur Islam berhubung hakikat hidup didunia adalah amat bertepatan dalam menangani pandangan hidup sekular yang kian membarah dikalangan umat Islam pada masa itu. Islam pada masa itu, dilihat sebagai amalan ritual diatas tikar sejadah. Pandangan ini begitu dominan dalam masyarakat Islam pada masa itu.

Namun berkat ketegasan Syed Qutb menyatakan apa yang hak walaupun dicerca, dipenjara serta dibunuh, ialah hari ini banyak memberi kesedaran kepada umat Islam malah menyemarakkan lagi kebangkitan Islam contohnya Malaysia yang telah berubah menjadi sebuah negara yang lebih Islamik kesan daripada buku-buku beliau yang menjadi tatapan pemuda-pemudi Islam Malaysia sekitar tahun 70an. (Sila rujuk lebih lanjut dalam buku ”Kebangkitan Islam Di Kalangan Pelajar” oleh ”Zainah Anwar” bagi mengetahui bagaimana pelajar-pelajar Islam tahun 70an berjuang)

Menurut buku ”An-Nasaih Ad-Diniah wa Al –wasaya Al-Imaniah” karangan Imam Habin Abdullah Hadad, mereka yang sanggup bersabar dengan segala bahaya yang datang kerana menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran adalah petunjuk bahawa dia mencintai Allah dan amatlah besar baginya pahala dari sisi Allah kerana mengutamakan kepentingan agama berbanding kepentingan dirinya. Dalam ayat Allah ada menyebut:

”Perintahlah orang supaya berbuat baik dan larangilah ia daripada berbuat jahat, serta bersabarlah terhadap apa yang menimpamu sesungguhnya yang demikian tu termasuk perintah yang sungguh-sungguh” Luqman:17

Jelas sekali berdasarkan dalil dan sejarah yang mengatakan tiada unsur –unsur yang melampau yang dilakukan oleh Syed Qutb adalah tidak wajar sekali mengatkan Syed Qutb mati kerana Bulghah..... bersambung.....

Sambungan Ke-2

Persoalan kedua yang menarik perhatian saya ialah kenyataan bhawa seluruh ulamak salaf mencela Syed Qutb dan tiada yang memujinya kerana pemahamannya yang salah berkenaan sifat Allah.

Baiklah, sebenarnya sesiapa yang mengatakan sedemikian beerti dia tidak memahami hakikat maksud "golongan salaf". Salaf ialah golongan yang hidup 300 tahun selepas kewafatan Nabi Muhammad S.A.W. Antara ulamak salaf yang terkenal ialah imam 4 mazhab iaitu Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafie' dan Imam Hambali.

Manakala golongan kotemporeri yang mengiktirafi diri mereka sebagai "Salafiy" ialah golongan yang turut juga dikenali sebagai "Wahabiy". Mereka menisbatkan diri dengan golongan salaf yang lampau kerana mereka percaya bahawa jalan yang mereka lalui sepertimana ynag ditunjukkan oleh Imam Muhammad bin Abd Wahab adalah jalan yang diguna pakai oleh Ulamak Salaf yang terdahulu.

Persoalannya, apakah golongan ini sahaja yang layak digelar sebagai golongan "salafiy". Adakah mereka yang mengikuti Imam 4 mazhab bukan golongan salafiy. Sebenarnya mereka yang mengikut jalan Imam 4 mazhab adalah mengikut jalan para salaf dan mereka juga layak menisbatkan diri mereka sebagai golongan "salafiy"

Justeru itu, kenyataan sms yang menyatakan bahawa ulamak salaf semuanya mengutuk Syed Qutb adalah tidak benar, malah yang mengutuknya kebanyakannya adalah golongan "wahabiy" yang barangkali terlepas pandang terhadap kenyataan Syed Qutb didalam "Tafsir Fi Zilal".

Bacalah Tafsir Fi Zilal, sahabat-sahabt pasti akan mendapati bahawa Syed Qutb amat berhati-hati dalam menghuraikan ayat-ayat Allah berhubung perkara-perkara sami'yat. Beliau jelas sekali menolak tafsir israiliyat dan beliau amat tidak suka kepada ta'wil.

Dalam tulisannya berhubung pentafsiran ayat Allah yang menceritakan tentang "tiupan sangkakala", Syed Qutb dengan tegas menolak sebarang penta'wilan yang datang daripada akal malah menyatakan bahawa perbicangan lanjut tentang bagaimana dan bentuk tiupan itu adalah tidak perlu dan tidak mendatangkan sebarang faedah.

Sebab itu, Ustaz saya di UIA pernah mengklasifikasikan bahawa Syed Qutb ialah " As-Salafiy Al-Mu'tadil". Beliau didalam pentafsirannya menggunakan kaedah yang diguna pakai oleh para salaf yang terdahulu. Antara methodologi pentafsirannya ialah:

1) Mentafsir Al-Quran dengan Al-Quran
2) Menafsir Al-Quran dengan Hadis

kemudian barulah beliau mentafsir dengan Fikiran namun demikian beliau menolak penta'wilan yang menyesatkan.

Kepada para sahabat,

Adalah amat malang bagi kita, apabila dengan pewnuh emosi kita hukum orang lain tanpa kita membuat penilaian yang sewajarnya. Kita menuduh bukan kerana kita mengkaji tetapi atas dasar kata-kata bicara.

Kita mengaku kita mengikut cara ulamak salaf yang sentiasa berijtihad dan tidak betaklid membabi buta. akan tetapi kita sendiri mengamalkan taklid... Apabila datang seseorang menyatakan "Haza Asoh" atau ini yang" paling sahih" terus sahaja kita mengikut atau bertaklid tanpa banyak persoalan. Sepatutnya kita perlu mengkajinya terlebih dahulu. Lebih malang lagi, kalau adapun usaha untuk mengkaji, kita hanya bersandar pada satu aliran pandangan pula.

Contoh yang paling mudah, ada orang mengatakan bahawa hadis tentang qunut subuh adalah lemah lalu dia menyarankan kepada anda untuk menyemak buku Subulus Salam, Buhjatun Nazirin dan Majmu' Fatawa. Ya benar, memang dalam kesemua buku ini menafikan qunut Subuh kerana mereka satu aliran. Barangkali bagi mereka yang dangkal fikirannya pasti akan merasa bhawa mereka telah menemui kebenaran setelah melihat dalil2 yang dikemukakan walaupun pada hakikatnya pengkajian mereka tidak menyeluruh. Kalau anda ingin benar2 mengkaji kenapa tidak baca pula buku Fiqh Manhaji, atupun "Mukhtalaful Hadis" yang dikarang sendiri oleh Imam Assyafie. Disana anda akan mendapati bahawa Imam Assyafie sebenarnya pada dasarnya tidak bersandar kepada hadis dhaif bahkan beliau bersandarkan hadis sohih yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad.

Cukuplah sekadar ini, Wallahualam...


Image hosting by Photobucket
::Siswazah Muda Abim (SISMA)::

Pengenalan


"SISMA @ Siswazah Muda ABIM ditubuhkan pada 26 Februari 2005. Badan dakwah ini ditubuhkan atas inisiatif pelajar tahun akhir Universiti Islam Antarabangsa Malaysia yang merupakan ahli PKPIM dan bekas pimpinan PKPIM kampus.Badan ini ditubuhkan di atas nama pelajar-pelajar islam di dalam meneruskan pejuangan menegakkan keadilan dan kebenaran serta menjadi penongak kepada kebangkitan Islam"

Menggamit Memori


Photobucket - Video and Image Hosting


Photobucket - Video and Image Hosting


Photobucket - Video and Image Hosting


Photobucket - Video and Image Hosting


Photobucket - Video and Image Hosting

Previous posts